Kipi kasza, kipi groch – o kaszy często słyszymy, rozmawiamy, ale czy często serwujemy ją w swoim jadłospisie? Jesień wielu z nas wprawia w melancholijny, niekiedy ponury nastrój. Warto w tym okresie zadbać o siebie i dostarczyć składników odżywczych na talerzu. Nic tak nie wpłynie na energię jak produkty zbożowe, w tym właśnie kasze.

  •  

    Skomentuj

Typ kaszy a jej właściwości. Jakie kasze znamy i lubimy?



Odmiany kasz, kiedyś zwanych jagłami i krupami, od setek lat goszczą w kuchni. Daniami zbożowymi zajadali się nie tylko prości ludzi, ale także arystokracja. O tym, jak ważnym elementem była kasza w polskiej tradycji, świadczą przysłowia i powiedzenia, których używamy do dziś. „Nie dać sobie dmuchać w kaszę”, „Dobra kasza na wodzie, bo po brzuchu nie bodzie”, „Kipi kasza, kipi groch”, czy też „W Paryżu nie zrobią owsa z ryżu” – większość z nas zna te hasła i wplata je do codziennego języka.

Dania z kaszą dla zdrowia



Kasze nie tylko rozgrzewają, ale szybko eliminują uczucie głodu. Odpowiednie dodatki i przyprawy przekształcą niedoceniane kuleczki w solidny posiłek na każdą porę dnia. Zbożowe ziarna są źródłem błonnika, kwasu foliowego, magnezu, żelaza i wielu witamin; chronią także przed nadwagą, cukrzycą, miażdżycą, czy też nowotworami.

Kasze – rodzaje i wykorzystanie



Kasza manna

Ten rodzaj kaszy gości w naszym menu od najmłodszych lat. Wykonana z pszenicy, delikatna w smaku i konsystencji doskonale sprawdzi się nie tylko jako produkt dla niemowląt, ale także spoiwo owsianek, budyniów i kremowych zup.



Kasza gryczana

Charakterystyczny rodzaj kaszy o ciemnym zabarwieniu. Na sklepowych półkach znajdziemy dwa rodzaje – paloną i prażoną. W kuchni najczęściej serwowana jest jako dodatek do obiadu. Świetnie komponuje się z sosami, grzybami i warzywami. Co najważniejsze – nie zawiera glutenu, dzięki czemu każdy może jeść ją bez ograniczeń.

Kasza jaglana

Typ kaszy otrzymywany z prosa. W formie sypkiej bardzo często gości jako dodatek do mięsa lub zupy. Gęsta wersja sprawdza się przy gotowaniu budyniów, puddingów, deserów i placków. Ostatnio renesans przeżywają jaglane lody.

Kasza jęczmienna

Uznana za jedną z popularniejszych kasz, występuje w kilku odmianach, które różnią się obróbką ziarna. Perłowa posiada wypolerowane i pozbawione łuski ziarno, łamana wiejska charakteryzuje się oczyszczonym, ale niewypolerowanym ziarnem, z kolei pęczak to najmniej przetworzona forma. Każda z nich to źródło białka i błonnika. Gospodynie wykorzystują jęczmienne kasze przy krupniku, gołąbkach i gulaszach.

Kasza bulgur

Odmiana kaszy pszennej o trzech rodzajach – gruboziarnista, średnioziarnista i drobnoziarnista. Najczęściej stosuje się ją w daniach warzywnych i mięsnych. Ma lekko żółte zabarwienie i posmak orzecha.

Kasza kukurydziana

Jak sama nazwa wskazuje, kasza wytwarzana jest z ziaren kukurydzy. Uwielbiana na Bałkanach, w Polsce jednak nie przebija się wśród innych produktów. Jednym z powodów może być wysoka kaloryczność. Nie odbiera to jednak kaszy innych zalet – dużej ilości składników odżywczych i witamin. Osoby chore na serce i cukrzycę powinny włączyć ją do swojej diety.

Kasza kuskus

Małe drobinki otrzymuje się z pszenicy durum, pod tą samą nazwą funkcjonuje także danie w formie gulaszu. Zdania na temat kuskusa są podzielone. Jedni wciąż zaliczają go do kasz, drudzy twierdzą, że jest to wyrób makaronowy. W Afryce stanowi podstawę codziennego żywienia. Uboga w kalorie, tłuszcz i sód doskonale napełni żołądek bez późniejszych problemów trawiennych. Kasza jest źródłem kwasu foliowego, a także witamin z grupy B.

Kasza owsiana

We współczesnej polskiej kuchni mało słyszy się o kaszy owsianej. A szkoda! Ziarenka są doskonałym nośnikiem żelaza, błonnika, witamin i związków antyoksydacyjnych. Gotowanie tego rodzaju kaszy urozmaici dietę osób z problemami układu trawiennego, krążeniowego; dobrze wpływa też na anemików.

Przepisów na dania z użyciem zbóż jest mnóstwo. Wiele z nich zaskoczy niejednego z nas. Zobaczcie, co warto przyrządzić z użyciem kaszy.



  •  Komentarze

Strefa Agro

Komentarze (0)