Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wybrano społeczny wariant budowy obwodnicy S11

Alicja Durka
Alicja Durka
23. lipca odbyło się posiedzenie w sprawie wyboru korytarza budowy drogi ekspresowej S11 na odcinku Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik, jako nowego odcinka sieci dróg ekspresowych w Polsce.

Od kilku miesięcy powstawały różne projekty, które nie zostały zaakceptowane przez mieszkańców Obornik i Tomasza Szramę. Zaproponowano więc szeroko zakrojone konsultacje społeczne, w których bardzo pomocni byli sołtysi, a ich wynikiem było przygotowanie tzw. rozwiązania społecznego, w projekcie nazwanego wynikowym (brązowa linia na projekcie).

Ta koncepcja uwzględnia uwagi mieszkańców kilku miejscowości, przez które będzie przebiegać nowa droga, dlatego cieszę się że waśnie ten wariant będzie realizowany – mówi burmistrz Obornik Tomasz Szrama. To sukces wszystkich mieszkańców gminy i wszystkich osób zaangażowanych w przygotowanie tej koncepcji – dodaje.

Efektem całościowym inwestycji będzie stworzenie ważnego krajowego, dalekobieżnego ciągu drogowego, dostosowanego do tranzytowego ruchu samochodowego osobowego i ciężarowego oraz sezonowego ruchu turystycznego.

Realizacja projektowanego odcinka drogi ekspresowej S11 ma na celu stworzenie bezpiecznego odcinka trasy drogowej zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróży, dostosowanie drogi do prognozowanego ruchu z jednoczesnym odciążeniem miejscowości od ruchu tranzytowego, geometryczno –wysokościowe rozwiązanie węzłów z drogami poprzecznymi, rozwiązanie obsługi komunikacyjnej przyległego terenu.

W ramach inwestycji będącej przedmiotem opracowań projektowych przewiduje się jeszcze między innymi budowę systemu odwodnienia dróg; budowę oświetlania drogowego; budowę infrastruktury technicznej związanej z drogą; usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną sieci uzbrojenia terenu; budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu (m.in. bariery ochronne, ogrodzenia, oznakowanie); budowę przejazdów oraz wjazdów awaryjnych na drogę ekspresową; budowę Obwodu Utrzymania Drogowego w obszarze projektowanego węzła Oborniki.

Przebieg wariantu społecznego – wynikowego
Trasa planowanej drogi ekspresowej S11 w wariancie wynikowym ma długość ok. 22,17 km. Przewidziano zaprojektowanie obwodnicy Obornik po wschodniej stronie miejscowości z ominięciem zabudowy mieszkalnej.

Początek trasy znajduje się w okolicy km 242+600 istniejącej drogi krajowej nr 11 na łuku o promieniu 2000 m. W km 0+082 planowanej drogi ekspresowej S11 przewidziano budowę obiektu nad linią kolejową nr 354 relacji Poznań Główny – Piła Główna. Dalej droga będzie przebiegać po północno-wschodniej stronie miejscowości Rożnowo (łuk poziomy 2000 m), a następnie po wschodniej stronie miejscowości Kowanowo (łuk o promieniu 3500m i 4000 m). W km 7+417 na przecięciu z drogą wojewódzką nr 187 łączącą Pniewy z Murowaną Gośliną przewidziano węzeł drogowy „Oborniki” umożliwiający zapewnienie połączenia komunikacyjnego z projektowaną drogą ekspresową S11. W km 8+733 po zachodniej stronie miejscowości Gołaszyn przewidziano budowę mostu nad rzeką Wartą. Po przekroczeniu doliny Warty trasa poprowadzona będzie łukiem poziomym o promieniu 1850 m, gdzie planuje się po obu stronach drogi ekspresowej wybudowanie miejsc obsługi podróżnych MOP typu II i typu III w km ok. 10+800. Następnie trasa planowanej drogi w km 11+500 przecina się z przebiegającym gazociągiem jamalskim w miejscu, gdzie wbudowana jest rura osłonowa (pod kątem 74°). Dalsza trasa planowanego przebiegu drogi ekspresowej S11 obejmuje łuk poziomy o promieniach 2000 m. W km 16+737 na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 11 przewidziano węzeł drogowy „Chludowo” umożliwiający zapewnienie połączenia komunikacyjnego z planowaną drogą ekspresową S11.

Następnie trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie miejscowości Chludowo pomiędzy linią kolejową nr 354 i istniejącą drogą krajową nr 11, omijając Zakład Gospodarki Komunalnej Suchy Las. Proponowany przebieg za łukiem poziomym o promieniu 2000 m łączy się przez istniejący węzeł „Poznań Północ” z istniejącym odcinkiem drogi ekspresowej S11.

Dostępność do projektowanego odcinka zostanie zapewniona poprzez skomunikowanie istniejącej infrastruktury z planowaną trasą S11 za pomocą projektowanych węzłów drogowych: węzeł „Oborniki” (wariant 2, wariant wynikowy); węzeł „Chludowo” (wariant 2, wariant wynikowy).

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na oborniki.naszemiasto.pl Nasze Miasto