Kwestia dokumentów potwierdzających tożsamość została uregulowana w ustawie z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Pamiętajmy, że zgodnie z treścią art. 34 , osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana posiadać dowód osobisty zasadniczo od ukończenia 18 roku życia.
Osoby, które nie wymienią dokumentu, mogą za to słono zapłacić. Ustawa dla zapominalskich przewiduje karę ograniczenia wolności do 1 miesiąca lub grzywnę. Za brak ważnego dokumentu możemy uszczuplić portfel od 20 do 500 zł, a jeżeli sprawa trafi do sądu, to nawet o 5 tys. zł.!
Najczęściej dowody tracą ważność po upłynięciu 10 lat. Dokument potwierdzający tożsamość osoby, która nie ukończyła 18 roku życia, jest ważny 5 lat od daty wydania, natomiast seniorzy, którzy ukończyli 65 rok życia, mogą się starać o dowód na czas nieokreślony. Wniosek o nowy dokument powinno się złożyć miesiąc przed terminem utraty ważności starego. Wymiana dokumentu nic nie kosztuje, a zaoszczędzi kłopotów.
Wymienić dowód należy również po zgubieniu lub kradzieży, uszkodzenia, czy zmiany nazwiska. Na wyrobienie nowego dowodu czeka się miesiąc. Wniosek można złożyć w urzędzie gminy lub zdalnie za pomocą formularza dostępnego na stronie www.obywatel.gov.pl.
Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?