Rozbudowa odcinka drogi  wojewódzkiej 242 między Wyrzyskiem, a Osiekiem objęła między innymi budowę chodników oraz drogi rowerowej Rozbudowa odcinka drogi  wojewódzkiej 242 między Wyrzyskiem, a Osiekiem objęła między innymi budowę chodników oraz drogi rowerowej

Rozbudowa odcinka drogi wojewódzkiej 242 między Wyrzyskiem, a Osiekiem objęła między innymi budowę chodników oraz drogi rowerowej (© WZDW)

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Dobiegła końca przebudowa drogi między Wyrzyskiem, a Osiekiem, na finiszu są prace na odcinku drogi wojewódzkiej między Hutą Szklaną a Przesiekiem. Trwają budowy obwodnic Wronek i Gostynia. Do tej pory przy wsparciu WRPO 2014+ zmodernizowano #130 km dróg. Dotacje #na 48 przedsięwzięć wyniosły ponad miliard złotych.

  •  

    Skomentuj

Wielkopolskę przecina łącznie ponad 28 tysięcy kilometrów dróg różnej rangi. 2683,8 kilometra stanowią wśród nich drogi wojewódzkie. O tym, że ich stan ma ogromne znacznie dla Wielkopolan nie trzeba nikogo przekonywać. Dobre drogi oznaczają wygodę i bezpieczeństwo podróży, komfort dla mieszkańców miejscowości położonych przy drogach, są również ważnym elementem składowym atrakcyjności inwestycyjnej regionu. Dotacje z funduszy europejskich pozwoliły zrealizować wiele inwestycji, dzięki którym po Wielkopolsce jeździ się sprawniej i bezpiecznie. Modernizacje przeszły drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne. Część jest jeszcze w budowie. Na kolejne są już pieniądze.

Nowe drogi już gotowe


Zaledwie klika dni temu zakończyła się ostatecznie przebudowa liczącego 4,1 km odcinka drogi wojewódzkiej numer 242 między Wyrzyskiem, a Osiekiem nad Notecią. Inwestycja rozpoczęła się w 2018 roku. W tym czasie przebudowano skrzyżowania, powstały zjazdy, zatoki postojowe i autobusowe. Znalazło się też miejsce dla ścieżki rowerowej i chodnika, postawiono ochronne barierki. Droga została również skanalizowana.

- W 2017 roku zakończono prace w samym Wyrzysku, a teraz, po trzech latach, oddajemy mieszkańcom kolejne cztery kilometry - podkreśla Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa. W planach jest modernizacja kolejnych fragmentów tej drogi.
- Realizacje takich inwestycji to przede wszystkim poprawa jakości życia mieszkańców. Na odcinku ponad czterech kilometrów mamy ścieżkę rowerową, chodnik, zatoki autobusowe i postojowe, bariery ochronne, więc tym samym zwiększyliśmy bezpieczeństwo kierowców, jak i pieszych- podkreśla Marek Woźniak, marszałek województwa.
Przebudowa odcinka między Wyrzyskiem, a Osiekiem Kosztowała 28,3 mln zł. 20 mln zł pochodziło z WRPO 2014+.

Impuls do rozwoju


Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 123 na dwóch odcinkach liczących łącznie 17,1 km między miejscowościami Huta Szklana i Przysiek w gminie Krzyż Wielkopolski to kolejna inwestycja drogowa, z której Wielkopolanie już mogą korzystać. Inwestycja o wartości niemal 80 mln zł #(z czego 63,7 mln zł to dotacja unijna) została ukończona rok przed terminem.

- Prace trwały ponad dwa lata - mówi Paweł Katarzyński Dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu. - Obejmowały między innymi budowę nowej konstrukcji jezdni, skrzyżowań, dwóch jednoprzęsłowych mostów na rzece Człopica, przepustów drogowych, zatok autobusowych, zjazdów, chodników, poboczy i rowów, kanalizacji deszczowej. Zamontowane zostały również elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz oznakowanie pionowe i poziome. Roboty objęły również likwidację przejazdów kolejowych - uzupełnia.

Przebudowa drogi 123 ma także spore znaczenie gospodarcze.
- Projekty takie, jak rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 123 w gminie Krzyż Wielkopolski przyczyniają się do rozwoju komunikacyjnego i inwestycyjnego całego regionu - podkreśla Paweł Katarzyński. - Dobra jakość dróg zachęca do rozwijania aktywności gospodarczej, generując również nowe miejsca pracy - dodaje.

Tranzyt poza miasta


Mieszkańcy Wronek i Gostynia czekają na obwodnice tych miast. Dzięki tym inwestycjom pozbędą się z centrów bardzo uciążliwego ruchu tranzytowego, generującego hałas, zanieczyszczenia, a także powodującego, że na ulicach bywa niebezpiecznie.
We Wronkach prace są już dość zaawansowane. Ich ukończenie zaplanowano na połowę 2022 roku. Obecnie roboty koncentrują się przy budowie trójprzęsłowego mostu o długości 260 metrów. W planie jest jeszcze budowa wiaduktu kolejowego i trzech rond. Budowa obwodnicy Wronek będzie kosztowała 81 mln zł. Dotacja z WRPO 2014+ to 66 mln zł.

Dłużej na ukończenie obwodnicy poczekają mieszkańcy Gostynia. Pierwszy jej fragment został oddany do użytku w maju. Obecnie trwają prace projektowe, które zakończone zostaną uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRiD). W następnym etapie rozpocznie się realizacja robót budowlanych. Termin ostatecznego odbioru inwestycji mija w kwietniu 2023 roku. Wartość całej inwestycji to 116 mln zł, dofinansowanie z WRPO 2014+ to 85,5 mln zł.

Miliony na drogi wojewódzkie
17 milionów złotych to kwota przeznaczona do podziału na dofinansowanie budowy, rozbudowy, przebudowy i modernizacji dróg wojewódzkich. Pieniądze zostaną rozdzielone w konkursie na projekty w ramach poddziałania 5.1.1.
Termin elektronicznego składania wniosków za pośrednictwem systemu LSI 2014+ upływa #27 listopada. Wnioski mogą składać jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia oraz jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego posiadające osobowość prawną.

obrazek
 
www.wrpo.wielkopolskie.pl
 


                 

  •  Komentarze

Zmieniamy Wielkopolskę

Komentarze (0)

Wydarzenia dnia

Lokalne oferty

reklama

Polecamy

Popularne

Podobne materiały

Hallo

Kto przyjeżdża codziennie do pracy do Poznania? Oto 15 najpopularniejszych kierunków Kto przyjeżdża codziennie do pracy do Poznania? Oto 15 najpopularniejszych kierunków

Kto przyjeżdża codziennie do pracy do Poznania? Oto 15 najpopularniejszych kierunków